Grüß Gott! Bonjour! Dobrý den!

Uplynulý týden se šest studentů SOŠ Znojmo, Dvořákova, vrátilo z pracovní stáže, kterou vykonávali v rámci programu Erasmus+ v blízkosti rakouského města Steyr. Účastníci této prestižní stáže pracovali dva týdny na místních farmách, kde byli rovněž ubytováni a mohli tak vnímat běžný chod rakouské domácnosti se všemi zvyklostmi, jako je například večeře podávaná na prkýnku nebo velkolepá oslava jubilea jednoho z farmářů, která čítala na tři sta hostů. Dva žáci z této skupiny pracovali ve volnočasovém centru s velkou travní plochou a neměli tedy o sekání a udržování trávníků nouzi, protože tráva v této oblasti bohatá na déšť jim rostla přímo před očima.

Farmy byly zaměřené na chov hospodářských zvířat a pěstování rostlin. Práce stážistů byla různorodá – od krmení skotu, krůt, slepic, přes míchání postřiků, práci v lese, čištění stájí, nahánění prasat a krůt do kamionu na odvoz, sbírání jahod, vajec, pečování o zahrádku kolem farmy až po hrabání sena a čištění zahradního jezírka. Z budoucích stážistů, kteří na naší škole studují obor Agropodnikání se zaměřením na vinohradnictví, se na jedno odpoledne stali i číšníci a servírky, protože pomáhali při organizaci a obsluze již zmiňované oslavy kulatých narozenin.

Studenti byli velmi rádi, že si mohli vyzkoušet rozmanitou práci na farmách v nádherné krajině, vždyť každá farma byla obklopena loukami a kopcovitý terén byl nadohled. A jak jedna z účastnic, Pavlína, dodává: „Kdo tam nebyl, nemůže pochopit, jak krásná příroda tam je.“ Všichni stážisté ocenili ubytování přímo v rodinách, které je mile přijaly a sdílely s nimi každodenní záležitosti, co se práce na farmě i rodinného života týkalo.

Nezapomenutelným zážitkem pro žáky byl mimo jiné i společný sobotní výlet do historického města Steyr a na nedalekou rozhlednu Damberg. Všichni byli rádi, že si mohou popovídat česky, sdělit si své zážitky a předat zkušenosti. A co víc si přát, než když vás cizím městem provede místní pětičlenná rodina, která do detailu zná historii města, ukáže vám všelijaká zákoutí a doporučí klasickou restauraci s pivní zahrádkou?

Tato stáž žáků SOŠ Znojmo, Dvořákova splnila účel nad očekávání! Studenti si nejenže osvojili praktické dovednosti a zdokonalili se v německém jazyce, ale také navázali přátelské kontakty s místními. My už jsme z Rakouska zpět, ale moc se těšíme na zážitky a zkušenosti naší dvanáctičlenné skupiny stážistů, která před pár dny odletěla rovněž na pracovní stáž do Francie. Auf Wiedersehen! Au revoir! Na shledanou!

Mgr. Jindřiška Nevrklová

Pár postřehů od samotných stážistů, které zveřejňovali ve skupině na Facebooku:

Tomáš T.: „Dneska jsme dostali sekačku a křovinořez, abychom pokosili znovu vyrostlou trávu. S golfovým vozíkem jsme jezdili po areálu a vytrhávali vzrostlý plevel, který bil do očí. A na závěr dne jsme si zahráli na honáky, když se majiteli zaběhl pes za bránu. Večeři jsme měli jako vždy v restauraci pana majitele.“

Pavlína: „Dnes se tady narodilo telátko.“ „Výhled tady je vážně krásný. Mám asi ze všech nejhezčí ubytování

Tomáš W.: „Včera jsme umývali Ziesel vozítka od bláta a Tomáš mezitím posekal trávu kolem penzionu a zastřihnul delší větve stromků. Odpoledne jsme se domluvili, že si zajdeme do Steyru, abychom nakoupili ještě něco domů rodinám. Po cestě zpátky jsme potkali ještě lamy.“

Lucka: „Dnes jsem hned ráno byla sbírat jahody, poté jsme se přemístili do vnitřních prostorů a tam jsme ořezávali z masa kosti a tvrdé části krůty, aby bylo maso připravené ke konzumaci. Před obědem jsme ještě byli zkontrolovat krůty. Celé odpoledne jsme uklízeli a umývali stáje, ze kterých byly krůty odvezeny na jatka a přivezou tam nové, k večeru jsem ještě sekala trávu.“

Kamil: „Ráno jsme čistili sila a vyndávali z nich části, které jsem pomocí vapky očistil a potom jsem pálil pytle od krmení pro prasata. Odpoledne jsme jeli do lesa pořezat pár stromů a pak jsme jeli traktorem k jednomu farmáři, který nám do vlečky nasypal dřevěné štěpky a ty jsme potom jeli odvézt druhému farmáři.“

Daniel: „Dnes ráno jsme pracovali ve stáji, kastrovali a očkovali selátka. Chvilku jsem se také věnoval zahrádce a poté pomohl připravovat oběd.“

„Ve čtvrtek dopoledne jsme odváželi prasata na jatka (tedy jen nahnali na kamion). Potom úklid, práce ve stáji, na stavbě, utěsnění sila a míchání krmiva.“

„Super stáž, je to tu perfektní. Dokonce mi farmář půjčil elektrokolo a můžu jezdit za ostatníma stážistama na návštěvu.“

Okolí farmy
Prohlídka historického Steyru
Sobotní společný oběd
První foto ve Steyru
Výhled z rozhledny Damberg
Zmrzlina s příchutí červených hroznů