Oči v hlavní roli

O tom, že zrak je jedním z nejdůležitějších lidských smyslů, není pochyb. Vždyť až 80 % informací přijímáme právě prostřednictvím očí.

Právě proto jsme nemohli opomenout 13. listopad – Mezinárodní den nevidomých.

Cílem bylo nejen zpestřit výuku, ale také propojit různé gramotnosti do jednoho celku. Se třídami 1. KR, 1. KPZ, 2. KP a 2. ZPR …. jsme aplikovali přírodovědnou gramotnost do matematiky a proměnili hodinu v zážitkovou pedagogiku.

Žáci si pomocí černých roušek na očích vyzkoušeli, jaké to je n e v i d ě t a fungovat bez zraku. Měli za úkol: spočítat mince, podepsat se, napsat své telefonní číslo, dojít k umyvadlu, umýt si ruce mýdlem, utěrku vyhodit do koše a vrátit se zpět do lavice v doprovodu spolužáka.

Nechyběla ani oblíbená matematika. Žáci pracovali ve dvojicích. Každá dvojice dostala mrkev – nejen jako zdravou potravinu podporující správnou funkci zraku, ale i jako učební pomůcku. Úkolem bylo vypočítat v procentech odpad po očištění mrkve. K tomu jsme využili nové digitální váhy, které se ukázaly jako praktická pomůcka i v matematice. Odměnou bylo pochutnání na čerstvé mrkvi, zatímco slupky posloužily jako pochoutka pro králíky.

Žáci také přepočítali v procentech, kolik z nich nosí dioptrické brýle či kontaktní čočky. Smutným zjištěním bylo, že v každé třídě se našlo 3 až 5 žáků, kteří brýle nenosí, přestože je mají lékařem předepsané.

Na závěr jsme si připomněli zásady zrakové hygieny při práci, hraní her na počítači a mobilních telefonech, důležitost používání dioptrických i ochranných brýlí při práci i v běžném životě.

Dbejme na prevenci a mysleme na to, že zrak není možné vždy napravit jen brýlemi.

 

Mgr. Ivana Besednjaková